Tekstiseikkailu Lähes sataprosenttisesti parratonta pohdintaa yhteiskunnasta.

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikenne

Ostan sähköauton heti kun minulla on varaa uuteen

Perheemme ajelee tällä hetkellä pari vuotta vanhalla pikkuautolla, jonka hankintahinta oli selvästi alle 20 000 euroa. 

Katsomme, että sellaiseen meillä on varaa – tai sellaisen rahamäärän haluamme ja pystymme panostamaan yksityisautoiluun.

Olen sen verran vakuuttunut kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin johtopäätöksistä, että jo seuraavan auton pitäisi olla sähköauto. Kyse on enää hinnasta.

Vähemmän veroja, enemmän autoja

Liikenne -ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan työryhmä on julkaissut toimenpideohjelman päästöjen vähentämiseksi. Helsingin Sanomien mukaan "asiantuntijat tekisivät autoilusta niin kallista, että kaikki vaihtaisivat menopeliä."

Autoilijoiden maksuja halutaan korottaa ja polttomoottoriautot kieltää. Sinisille se ei käy. Autoilijoilta kerätään jo nyt yli kahdeksan miljardia euroa vuodessa. Jokaisen suomalaisen pitää voida liikkua sujuvasti asuinpaikasta riippumatta. Pitkospuiden päässä ei voi käyttää joukkoliikennettä, koska sitä ei ole.

Olemassa olevan auton käytöstä ei saa rangaista

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että liikenteen tulevaisuus on sähkössä. Polttomoottorit ovat oivallisia lämmön ja metelin lähteitä, mutta sähkömoottoreiden kyky tuottaa eteenpäin liikuttavaa voimaa on niihin nähden omaa luokkaansa. Kunhan sähkön tuotanto ja varastointi saadaan merkittävässä mittakaavassa ekologisesti kestäväksi, muuttuu liikenteen lisäksi myös muu energiapolitiikkamme ratkaisevasti – mutta siitä lisää toisella kerralla.

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Tässä otsikoita ja tekstejä viime päiviltä.

Herää väistämättä kysymys:

Miten yhteiskunnassa voidaan näin avoimesti huijata maksavia kansalaisia autoilun tiimoilta?

Ja mikä pahinta, huijaukseen ja suoranaiseen petokseen osallistuu toistuvasti lainsäätäjä ja valtio.

Perustuslain erästä tunnettua punktia mukaillen voisi melkeinpä todeta:

"Autoilija on valtiovallan erityisessä puristuksessa."

Sähköautoilun yleistymiseen vauhtia - latausinfraa ja vero-ohjausta

Sähköautoilun yleistymiseen vauhtia - latausinfraa ja vero-ohjausta

Sähköautoilulle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Vuonna 2030 teillämme pitäisi liikkua 250 000 sähkökäyttöistä autoa. Olemme ison muutoksen edessä. Globaalisti sähköautoja on myydyistä autoista vasta noin prosentti, mutta markkinaosuus on kasvamassa. Muutos voi olla Suomessakin nopea. Kun varhaiset omaksujat on saatu ensin mukaan, tulevat pidempään harkitsevat vauhdilla perässä. Näin tapahtuu kaikkien uusien innovaatioiden kohdalla.

Tulevien hallitusten on satsattava kunnolla raideliikenteeseen

Planeetan tuhoa ei voi enää estää vain henkilökohtaisilla valinnoilla. Nyt tarvitaan sodanajan johtajia, selkärankaa ja rinnan rottinkia. Poliitikot! Milloin nousette poteroistanne kyyristelemästä?

Liikenne ruuhkat.

JÄRKYTTÄVÄÄ LUETTEVAA LIIKENNESUUNNITELUSTA!

Helsingin Sanomissa 8.11.2018 olleessa Kaisu Moilasen kirjoittamassa kaupunki osion artikkelissa 
”Ajoiko aika kehäteiden ohi? Kehä II ei olekaan saamassa jatkoa: ”Jos rakennamme teitä, niin ne täyttyvät autoista”” 
 

Artikkelissa mainittiin muun muuassa seuraavaa:
 

”Mal-suunnitelman tavoitteena ovat seudun kasvun ohella päästövähennykset. Se [Kehä II:n jatke] veisi kehitystä väärään suuntaan”, Puntanen sanoo.

Autoverosta luopuminen olisi myös ympäristöteko

Meidän ihmisten aiheuttama osuus ilmastonmuutoksesta johtuu suurelta osin fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Liikenne tuottaa noin viidenneksen maamme kasvihuonekaasupäästöistä. Osuus on pysynyt melko samana jo pitkään. Samaan aikaan kuitenkin useimmat tieliikenteen päästöistä ovat vähentyneet selvästi aina 1980-luvun lopulta lähtien, vaikka liikennemäärät ovatkin kasvaneet. Liikenteen päästöjä ovat hillinneet mm. puhtaammin palavat polttoaineet ja pakokaasuja puhdistavat katalysaattorit.

Postihan kulkee?

Olen elänyt elämäni suurena Postin ystävänä, mitä nyt lapsena kerran sievästi kiukkusin postin tädille, kun teipillä sulkemani paketti ei kelvannut, vaan ympärille piti lisätä narua, koska laki niin käski. Noin ylipäätään Posti oli kaikkine viranomaispykälineen jotenkin salaperäinen ja kunnioitettava laitos. Se löysi kenet tahansa ja toi joka päivä monta hauskaa kirjettä. Hienointa oli, että onnittelu- tai joulukortin saattoi pudottaa postilaatikkoon tietäen varmasti, että se oli perillä juuri oikeana päivänä – poislukien sunnuntai, toki.

Nopeusrajoitusten korottaminen

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan nopeusrajoituksia voitaisiin koemielessä nostaa moottoriteillä ensin tehtävien selvitysten jälkeen. Suuremmilla nopeuksilla liikenteen arvioidan sujuvan paremmin ja liikenneturvallisuuden paranevan. Viimeksi mainittu peruste laittaa kyllä kohottamaan kulmakarvoja.

Kymmenen kilometrin korotus tuntivauhteihin ei sinänsä hyväkuntoisilla teillä ja kalustoilla ole maata mullistava. Teiden kunnosta huolehtimisen pitäisi kuitenkin olla konkreettista eikä mitään poliittisissa puheissa esitettyä vaalihöpinää, jos rajoituksia nostetaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä