Tekstiseikkailu Lähes sataprosenttisesti parratonta pohdintaa yhteiskunnasta.

Kaikki blogit puheenaiheesta Ruuhkamaksut

Parempi tapa verottaa autoilua

Bernerin ulostulojen myötä laitoin insinöörinhatun päähän - miten itse toteuttaisin liikenteen verottamisen?

Päädyin kolmeen parametriin johon optimaalinen verotusmalli perustuu:

1. Päästöt (ilmastotavoitteet)
2. Ajetut kilometrit (teiden kuluminen)
3. Ruuhkat (liikenneruuhkilla on kansantaloudellinen kustannus)

Päästöjen laskeminen riittävällä tarkkuudella on triviaalia, ainakin jos luotamme valmistajien ilmoituksiin.

Tiukka EI pääkaupunkiseudun ruuhkamaksuille

Ruuhkamaksut rokottaisivat erityisesti pk-yrittäjiä ja lapsiperheitä. Pääkaupunkiseudulle ruuhkamaksuja esittäviltä puuttuu ymmärrys erilaisiin liikkumisen tarpeisiin.

Oman auton käyttäminen on monelle elinkeinonharjoittajalle elinehto. Ruuhkamaksut toisivat elinkeinonharjoittajien talouteen lisäkuormitusta. Lisäkuormitus näkyisi joko palveluiden hintojen nousuna tai saattaisi jopa olla viimeinen pisara joidenkin elinkeinonharjoittajien toiminnan lopettamisessa.

Kilpailutus ei ole kilpailua.

Suomessa pyritään kilpailuttamaan erilaisia hankkeita, joiden loppukäyttäjinä ovat tavalliset kansalaiset  mutta ilman oikeaa valinnan mahdollisuutta. Tämä ei mielestäni ole mitään muuta kuin neo-huutolaisuuta. Nykypäivän julkisten palveluiden käyttäjät pystyvät vaikuttamaan "kilpailtuihin" palveluihin yhtä paljon kuin huutolaispoika talon ruokalistaan. Kouluruoka, julkinen liikenne, julkiset terveyspalvelut, vanhustenhoito... Ihmisellä ei ole mitään mahdollisuutta valita.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä