*

Tekstiseikkailu Lähes sataprosenttisesti parratonta pohdintaa yhteiskunnasta.

Kaikki blogit puheenaiheesta Pelit

Hesari höpsii keksinnöistä

Pelit ovat sisältötuotteita ja ne ideoidaan, kirjoitetaan, sävelletään, kuvataan, kehitetään ...  siinä missä kirjat, sävellykset ja elokuvatkin. Ei siis KEKSITÄ, kuten kuva väittää. Voi vain ihmetellä mistä tuollainen laajalti levinnyt käsitesekoilu johtuu. Itse oln käyttänyt tuosta syndroomasta termiä KÄSITEVAMMAISUUS.

Kansallinen lottovoitto

Digipelit ovat hittivetoisia onnenkantamoisia. Vain äärimmäisen harvat pelit tuottavat ja nekin varsin rajoitetun ajan. Moniko startup pystyy panemaan markkinointiin 400 miljoonaa vuodessa kuten Supercell? 

Toisekseen peli-ideat ovat muunnelmia kourallisesta teemoja, joten todellisilla uutuuksilla ei markkinoita räjäytetä. 

Kiitokset kuitenkin Supercellin väelle kansallismielisyydestä!

 

Onnenkantamoisilla pörssiin: 

Turun yliopiston harhainen dosentuuri

 

Englanninkielen game voi suomeksi tarkoittaa sekä peliä että leikkiä. Siitä ehkä  johtuu Turun yliopiston käsitteellisesti harhainen nimike  peli- ja leikkitutkimuksen dosentti, kuva 1. Nimetyn dosentin tutkimusala liittyy selvästi vain digipeleihin, kuva 2. 

Tutkimuksen epäpätevät rahoitusbyrokraatit

Tutkimukseen ja kehitykseen halutaan lisää rahaa. Ei se auta ennenkuin rahoituspäätöksiä tekevät byrokraatit vaihdetaan. 

Tekes panee miljoonia hömppään: 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/viihde/154408-tekes-pannut-miljoona...

Ja tukee pelien tekemistä, vaikka kyseessä on sisältötuotanto:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/201625-tekes-hopsii-pelia...

Suomen Akatemia höpsii strategioista:

Käsitehömppää "opetusinnovaatioista"

Pelit ja opetusohjelmat eivät voi olla innovaatioita sen enempää kuin kirjat, sävellykset ja elokuvatkaan.  

”Suomen ja maailman kouluissa tapahtuu valtavasti hienoja asioita. Haluamme auttaa näitä innovaatioita leviämään. Tavoitteemme on olla maailman johtava opetusinnovaatioiden asiantuntija vuoteen 2020 mennessä”, HundrED:in toimitusjohtaja Saku Tuominen sanoo Kauppalehdessä.

Digipelit kehittävät vain pelaamistaitoja ?

Aivojumppa ei kehitä aivoja (kuva) vaan aivojumppataitoa ja digipelit kehittävät vain pelitaitoja. Miksi niihin kannattaa uhrata aikaansa. Lasten vanhemmat, jotka kuvittelevat pelit hyödyllisiksi, ovat väärässä.   Neuroplastisuus ohjaa aivot väärälle raiteelle. 

http://www.wsj.com/articles/brain-exercises-dont-live-up-to-the-hype-res...

 

Digipelien filosofiaa

Digipelien filosofia: Edetä pelissä mahdollisimman pitkälle tai kauan tyhjänpäiväiväisissä asetelmissa. 

Rohkenen epäillä, että lähes kirjan kuin kirjan tarinat voittavat pelien tarinat, pelejä silti väheksymättä. 

Hypoteesi: pelien fanien mielikuvitus on heikkoa, joten tarvitaan pelien "henkisiä kainalosauvoja" kiinnostavan kokemuksen synnyttämiseksi.

Pelillistäminen työssä taylorismia

"Esimerkki pelillistämisestä on erilaisten pistelasku- ja tavoitejärjestelmien hyödyntäminen työelämässä ja oppimisessa. Myös työelämän urakkapalkkiot ovat yliopistokeskuksen mukaan eräänlaisia pelillistettyjä työtilanteita, jotka perustuvat ulkoiseen palkitsemiseen." Suomalainen tutkimus: pelimäisyys parantaa työelämää. TiVi

Hyötypelit eivät ole pelejä

Ns. hyötypelit ja opetuspelit eivät useimmiten ole pelejä, kuva. Termiä peli käytetään harkitusti syöttinä. Toisaalta hyvä termi puuttuu. Ehdotus: 

hyötypeli -> avustin; 

opetuspeli -> oppimisto; 

Pankaa paremmaksi!

 

eKilpailuja eikä eUrheilua

Assembly Winter 2016 Counter-Strike-turnauksessa olivat termit eUrheilu ja eSport harhaisesti esillä. Pelaajia ei sentään nimitetty urheilijoiksi. Kilpailleminen ja urheilu eivät ole synonyymejä. Turnauksen katsojat eivät ole penkkiurheilijoita. 

Puhutaan  siis peleistä, pelaajista,  eTurnauksista, katsojista,  kilpapelaamisesta ja eKilpailusta, mutta ei urheilusta. Sama pätee myös shakkiin.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä