Luther ja Perikato

Maailman ensimmäiseksi kirjailijabrändiksi ja kansainväliseksi mediasensaatioksi nostetaan usein saksalainen uskonpuhdistaja Martti Luther; Luojan anteeksiantoon pahemman kerran hurahtanut munkki, jonka kielteisestä suhteesta aikansa katolilaisuuteen kilpaili ainoastaan hänen sairaalloinen antisemitistisyytensä. Hän naulasi 95 teesiään Wittenbergin kirkon oveen päälle 500 vuotta sitten, ja hänen käynnistämänsä uskonpuhdistuksen seurauksena minäkin suomalaisena kuulemma edustan vahvaa luterilaista työmoraalia.

Martin nousu Euroopan tunnetuimmaksi mediapersoonaksi oli – kuten useat muutkin historialliset käänteet – usean tapahtuman tulosta. Kaksi asiaa voidaan kuitenkin kiskoa vuosisatojen virrasta tämän päivän keskusteluun mediasta ja yhteiskunnasta. Nämä kaksi viestinnän rakenteiden tärkeää elementtiä ovat kanava ja sisältö.

Erityisesti viestintäkanavan merkitystä on alleviivattu yhteiskunnallisessa keskustelussa ja modernissa mediamaisemassa, jossa kuluttajan ja sisällöntuottajan raja on kuulemma yhtä epäselvä kuin Marvel Cinematic Universe. Sisältöä syntyy kuin itsestään internetin syövereissä vellovasta valmiista materiaalista, sillä kaikki sisältö on nähtävästi nyt tehty ja kaikki uusi on vain vanhan muunnosta. Jäljellä ei olisi muuta merkitystä kuin tämän sisällön kanavoiminen ja muovaaminen uusin työkaluin uusiksi merkityksiksi.

Martti Luther ei ollut ensimmäinen raamatunkääntäjä, mutta hän onnistui ensimmäisenä kääntämään alkuperäisen sisällön laajalle yleisölle lukukelpoiseksi. Hänen käännöstekstistään tuli tuoreen kirjapainotaidon saattelemana yksi maailman tärkeimmistä kirjoista. Hänen teesinsä olivat levinneet vihaisen somepäivityksen tavoin pitkin Eurooppaa hyvän aikaa ennen käännöstyön valmistumista.

Vuosisatoihin mikään ei ole muuttanut tekstiä ja erityisesti lukemista samalla tavalla kuin kirjapaino ja sen ensimmäiset painotuotteet. Tämä johtui pitkälti sekä sisällön että kanavan hyvästä käytöstä, eikä kummankaan vahvaa vaikutusta lukijaan pidä väheksyä. Lutherin kritiikistä ja käännöstyöstä syntyi laajaa yhteiskunnallista toimintaa, eikä Luther olisi voinut toteuttaa uskonpuhdistusta ilman seuraajiaan.

Alustojen levitessä pitkin näkökenttäämme ruutuina ja painotuotteina meidän on pidettävä mielessä sisältö monine merkityksineen. Kanava ja alusta luovat pohjan ja lähettävät sanoman, mutta kanava ei kanna mukanaan merkityksiä samalla tavalla kuin sisältö. Nämä merkitykset luovat uutta toimintaa ja muuttavat maailmaa sekä politiikkaa.

Uudet merkitykset innoittajina eivät ole uusi juttu. Lutherin saadessa seuraajia uskonpuhdistus levisi monen toimijan ja poliittisen ympäristön saattelemana pitkin Eurooppaa alkuperäisen sisällön muunnelmina kuin monet veikeät tekstitysversiot Bruno Ganzin näyttelemän Hitlerin kuuluisasta raivokohtauksesta Perikato-elokuvassa. Samaa oli havaittavissa Arabikevään kansannousuissa; tunisialaisen twiitin tavoin Lutherin teesit ja raamatuntulkinta löysivät tiensä myös Suomeen oppilaansa Mikael Agricolan kautta.

Mikään median muutos ei ole muuttanut yhteiskuntaa samalla tavalla kuin kirjapaino. Meemit levisivät 500 vuotta sitten, ja ne leviävät nykyäänkin. Internet edustaa alustana valtavaa muutosta, mutta seuraukset ovat yllättävän samanlaiset sekä Lutherin Saksassa, Perikadon fiktiivisessä Hitlerin bunkkerissa ja vuoden 2011 Tunisiassa.

Näistä syistä media-ala on niin suunnattoman mielenkiintoinen; viestinnällä on tärkeä osa yhteiskunnallisia muutoksia ja alan tapahtumia on täysin mahdotonta ennustaa. Me kaikki, myös minä ja sinä, olemme väärässä lähes jokaisessa mediaan ja sen kehittymiseen liittyvässä ennakkopäätelmässä. Yksi tärkeimmistä asioista lienee seurata linkkiä, josta lähtee sekä sisältö että kanava; ihmistä ja ihmisen tarpeesta viestiä toisille.  

heikkiherlin
Helsinki

Olen Helsingissä ja New Yorkissa vaikuttava kirjoittaja ja mediasijoittaja.

Olen kirjoittanut isästäni Niklas Herlinistä kirjan nimeltä Tuollapäin on highway (2020).

Omistan Uutta Suomea julkaisevaa Alma Mediaa sijoitusyhtiö Mariatorpin kautta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu